Österlenchoklad

Om ni är i Skåne och ska åka ut på Österlen kan jag varmt rekommendera ett besök på Österlenchoklad. I cafét kan man avnjuta deras fantastiska delikatesser och man kan självklart köpa med sig godsaker hem.
 
 
Det blir inte så långa resor för oss just nu så det är verkligen lyxigt att vi bor nära Österlen med alla dess guldkorn. Vi stannade till och tog en underbart god fika när vi gjorde en dagsutflykt till olika ställen i trakten för ett tag sedan. Bara ordet "chokladkafé" gör en chokladälskare som mig knäsvag. Det är svårt att nöja sig med varm oboy när man har druckit deras ljuvliga varma choklad...
 
 
Om man vill åka dit och ta del av en av deras chokladprovningar finns biljetter att köpa via deras hemsida. Ni som inte bor nere i Skåne eller har vägarna förbi kan dock få en smak av det goda genom att kika in i deras webbshop och lägga en beställning. Vad sägs till exempel om smaker som jordgubbstårta, lavendel, havssalt eller jordnötssmör?
 
En liten ask praliner fick självklart följa med oss hem. Den har fått vänta i skafferiet sedan dess men ska avnjutas inom kort...
 
Save
Save
Save
Save
Save

"Jag måste verkligen..."

Har du ofta en känsla av att inte hinna ikapp med sysslor och måsten i vardagen? Jag tror att vi är många som känner så. Så hur kommer vi runt det egentligen? För mig har det varit avgörande att fråga mig själv vad som faktiskt är viktigt. Måste jag egentligen göra alla de här sakerna jag har fått för mig att jag borde göra? Är det viktigt och i så fall varför? En hel del av de saker jag länge har gått och stressat upp mig över och känt att jag borde göra har framstått som ganska oviktiga när det kommer till kritan.
 
Jag tror att det är lätt hänt att bara köra på och aldrig ifrågasätta varför vi gör som vi gör för att vi har fått för oss att vi borde göra en massa saker. Min upplevelse är att många sådana saker faktiskt går att sortera bort. Vissa saker går inte att undvika. Det finns vissa tråkiga och jobbiga saker som helt enkelt måste göras. Räkningar måste betalas och saker måste fixas för att livet ska rulla på. Men mycket går att rensa bort ur våra liv för att ge mer energi och det som är kvar kan även i många fall förenklas. Min upplevelse är dessutom att jag inte tycker att de där tråkiga sakerna är lika jobbiga när jag inte har lika mycket att göra för att jag inte stressar upp mig över dem på samma sätt.
 
Ibland tror jag att stressen och känslan av att man måste göra saker blir en comfort zone som vi stannar i av vana. Om vi ifrågasätter det beteendet hade vi nämligen stått där med en hel del tid över, och vi kanske inte riktigt vet vad vi skulle göra med den tiden. Och vi kanske känner en oro över att känslor som vi har tryckt undan kommer ikapp när vi faktiskt väljer att stanna upp. Att sysselsätta sig med påhittade "måsten" blir kanske ibland ett sätt att undvika annat, som faktiskt är viktigt på riktigt, som vi borde hantera.
 
Vilka "måsten" hade du kunnat dra ner på i ditt liv? Vad hade du velat göra av den tiden istället? Vad hade du gjort idag om du fick välja helt själv? Vad hade du kunnat låta bli att göra idag för att ha tid över åt det du faktiskt vill göra?
 
Save

Nya knoppar i mässing

Dörrarna på de inbyggda garderoberna i vår lägenhet är i en gammaldags stil som jag tycker väldigt mycket om. Jag var dock inte särskilt förtjust i knopparna som satt där när vi köpte lägenheten och har länge tänkt byta ut dem. För ett tag sedan var jag på Clas Ohlsson och köpte knoppar i mässing som vi äntligen har fått på plats. Det tog lite tid då skruvarna som följde med inte passade och det inte fanns några längre hos dem, så vi fick åka till Bauhaus och ordna det.
 
Jag är väldigt nöjd med resultatet! Det känns som att formen och färgen passar bättre in, både till luckorna och i vårt hem som helhet. Det känns roligt när man kan förändra hemmet med små detaljer.
 
Före:
 
Efter:
 
 
 
Save

Detaljer från vårt vardagsrum

Vårt vardagsrum ser mycket mer harmoniskt ut nu efter att vi har gjort om. Vi har skalat bort en hel del onödiga prylar och valt att behålla mycket som går ton i ton vilket har gett ett mycket mer enhetligt intryck. Här är några detaljbilder som det ser ut nu:
 
 
 
Save
Save

Matvetesallad med rödbetor

Vill du göra ett storkok men har tröttnat på grytor och soppor? Den här ljumma salladen passar fint på hösten och är toppen att göra många portioner av.
 
Ingredienser:
Ca 9 rödbetor
1 kvist rosmarin
Två vitlöksklyftor
Flytande honung
Olivolja
Flingsalt
5 dl matvete
Grönsaksfond
80 gram pinjenötter
150 gram fetaost
 
Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Dela rödbetorna i stora bitar och lägg i en ugnsform. Dra av bladen från rosmarinskvisten och strö ut över rödbetorna. Pressa över vitlöken, ringla över rikligt med olivolja och lite honung. Toppa med flingsalt och blanda runt. Sätt in rödbetorna mitt i ugnen och låt dem gå i cirka 40 minuter eller tills de är mjuka. Koka matveten enligt anvisningarna men tillsätt en skvätt grönsaksfond i vattnet. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna och hacka fetaosten. Blanda alla ingredienser i en skål. Toppa med salt och kallpressad rapsolja efter smak och servera ljummen. Klart!
 
 
 
 
 
Tips! Det är även gott att toppa salladen med lite ruccola.
Save
Save
Save
Save

Före och efter - Kökshanddukar

Jag passade på att fixa vår låda med kökshanddukar igår när jag hade en stund över och jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag utgick från Konmari-vikning som kort och gott handlar om att vika saker så att de kan stå upp. Jag tycker att det är en helt fantastisk idé då det gör att man ser allting mycket bättre, man behöver inte flytta på saker för att komma åt något annat och det spar i många fall plats för att ytan utnyttjas på ett bättre sätt.
 
Innan jag gjorde om förvarade vi kökshanddukar på varandra i en hög.
 
Några färdigvikta kökshanddukar som står upp av sig själva.
 
Färdigt! Jag tog även bort potatispressen och la istället ner våra äggkoppar och underlägg till koppar som jag inte har hittat en bra plats för tidigare.
 
För er som är nyfikna på vikningen kan jag tipsa om det här klippet på Youtube där Marie Kondo, grundaren av Konmari-metoden, visar hur man kan vika olika klädesplagg. Jag har kört samma princip även på hemtextilier.
Save
Save
Save

En bra sak varje dag

Jag hade gärna varit en person som kunde vara positiv varje dag. Men i ärlighetens namn tror jag inte på att alla dagar kan vara bra dagar. Vissa dagar känner man sig som en superhjälte, andra dagar vill man bara sätta sig i ett hörn och gråta. Jag tror att det finns mycket att vinna på att försöka acceptera att det är så livet ser ut och att det är okej istället för att känna sig stressad över att man mår dåligt vissa dagar.
 
Det jag dock försöker tänka på är att göra en positiv sak varje dag. Vissa dagar är bättre än andra men att göra i alla fall en bra sak varje dag gör att jag får lite mer ork och kan vara lite mer positiv. Det har blivit extra viktigt för mig nu när jag är småbarnsförälder. Det är underbart att ha tid med barnen men det är svårt att få orken att räcka till alltid efter vakna nätter. Just nu tankar jag oftast energi genom att ligga på spikmattan på kvällarna eller ta promenader med barnen på dagarna.
 
Vad gör ni för att tanka energi i vardagen?
 
 
Albäcksskogen här i Trelleborg - Ett av mina favoritställen för långa promenader.
Save
Save
Save

Som ett helt nytt vardagsrum

Ett resultat av vår utrensning hittills är att vi har kunnat göra oss av med en hel Billy-bokhylla, med överhylla, i vardagsrummet. Det gjorde verkligen stor skillnad och häromdagen tog vi tag i att möblera om och göra fint. Jag är så himla nöjd! Ni kan se hur det blev på bilden nedan.
 
Soffan stod mer till höger tidigare, divanen var på andra sidan och bokhyllan stod där lampan är nu så förändringen frigjorde även en hel del golvyta. Det ger ny motivation varje gång det syns så tydligt hur stor skillnad det gör att anamma en mer minimalistisk livsstil.
 
Save

Overnight oats med chokladsmak

Här är ett enkelt men supergott tips till frukost och mellanmål: Overnight oats på Oatly chokladdryck och lite proteinpulver med chokladsmak (jag använde det här från Vitaprana). Gör flera portioner, för att spara tid, och ta fram vid behov. Toppa med jordnötssmör, banan och cacao nibs. Så fruktansvärt gott!
 

Minimalistiska inspirationskällor

Att leva mer minimalistiskt ska inte innebära mer stress och fler måsten. Jag tror dock att det finns en risk att det känns övermäktigt och att man kan behöva lite pepp och inspiration ibland. Här är några tips på inspirationskällor som jag vänder mig till för att påminna mig om varför jag gör detta.
 
- Pinterest
Här finns alltid inspiration att hämta inom många olika områden. Jag har en anslagstavla med enbart minimalistisk inspiration som är toppen när jag behöver lite extra pepp.
 
 
- The Minimalist podcast
Ni som har sett dokumentären "Minimalism" har redan koll på vilka de här killarna är. I sin podcast diskuterar Joshua Fields Millburn och Ryan Nicodemus hur man kan leva ett meningsfullt liv med mindre prylar.
 
- Pick Up Limes
Sadia som driver den här kanalen släpper en ny video varje vecka. Hon bjuder på många bra tips på hur man kan komma igång med minimalism, bland annat i den här videon:
 
 
Har ni några andra bra tips på minimalistiska inspirationskällor? Dela gärna med er i kommentarsfältet!
Save
Save

Dra ner på dina matkostnader

Vissa stående utgifter kan vara svåra att påverka. Matkostnaderna brukar dock vara bland de enklare. Det är lätt att de skenar iväg men med lite tips och tricks kan man faktiskt komma långt. Här är några saker som kan vara värda att satsa på om du vill spara in på dina matinköp:
 
- Planera dina inköp
Skriv inköpslistor och håll dig till dem. Om du har koll på vad du faktiskt köper försvinner pengarna inte lika lätt iväg på små onödiga köp som blir stora summor i slutändan. Veckohandlingar gör det lättare att se över hur mycket som faktiskt går till mat varje månad. Planera olika rätter och se till att det som handlas används upp så att matpengar inte försvinner iväg i form av matsvinn.
 
- Gör storkok
Laga många portioner på en gång. Dels innebär det att du alltid har någonting redo, vilket minskar risken att du impulsköper hämtmat för att du inte orkar fixa något, och dels är chansen större att du tar till vara på det du har handlat innan det blir dåligt och får slängas. Det finns mycket pengar att spara genom att ta med matlådor till jobbet, vilket du kan läsa mer om här.
 
- Ät mer vegetariskt
Om du vill laga billig men näringsrik mat är vegetariska alternativ ofta en bra idé. Har du inte så bra koll på roliga rätter utan kött? Kolla in bloggen och Faceboook-sidan "Portionen under tian" där Hanna som är dietist delar med sig av många inspirerande, hälsosamma och billiga recept. Hon har även grymma 300-kronors veckor för den som vill ha en färdig planering till sin inköpslista.
 
Linsgryta - Ett billigt, enkelt och gott alternativ som passar bra att göra storkok och matlådor av.

Chiapudding med frystorkade granatäpplekärnor och hackade cashewnötter

Det här är inte bara vackert, utan även väldigt enkelt och gott. Gör en sats chiapudding med vaniljpulver, ha redo i kylen och ta fram till frukost eller när du är sugen på ett mellanmål (eller en väldigt sen lunch som i mitt fall). Toppa med frystorkade granatäpplekärnor och hackade cashewnötter. Klart!
 

Hur ser din målbild ut?

För mig handlar minimalism inte om att rensa ut saker, utan om att komma närmre det liv jag vill leva genom att ta bort saker som tar energi och fokus från just det. Jag tror att man har mycket att vinna på att ta fram en målbild innan man sätter igång och rensar ut saker. Det tar ofta otroligt mycket mer tid och energi än man tror att gå igenom sina ägodelar, och om man vet varför man började är det enklare att hålla motivationen uppe.
 
Hur vill du att ditt liv ska se ut? Vad vill du lägga din tid, din energi och dina pengar på? Om du har svaret på de frågorna klart för dig blir det enklare att göra dig av med saker som inte tillför någonting i ditt liv. Behåll saker som bidrar till din målbild och hjälper dig att leva det liv du vill leva, som gör ditt liv enklare och som inspirerar dig. Gör dig av med saker som stressar dig och som tar tid och energi från det som faktiskt är viktigt.
 
Jag tror till exempel att de flesta bryr sig mer om sina relationer än om sina prylar. Ändå är vi otroligt många som lägger väldigt mycket tid på att städa och fixa på grund av att vi har för mycket saker. Tid som vi faktiskt hade kunnat lägga på dem vi bryr oss om. Det tar tid att rensa ut men om vi gör det ordentligt, och ändrar våra konsumtionsmönster så att vi inte samlar på oss onödiga prylar igen, har vi mycket tid att vinna som vi kan lägga på det som faktiskt spelar roll i våra liv.
 
En bild från när vi gjorde en utflykt till skogen för att plocka ramslök (som det fanns gott om). Mer tid med familjen, och fler upplevelser tillsammans, är en av de saker jag strävar efter.
Save
Save

Mellanmålstips för gravida, småbarnsföräldrar och andra som har ont om tid

När jag var gravid behövde jag all energi jag kunde få i och med att jag mådde väldigt dåligt. Jag försökte hela tiden hitta på bra, näringsrika mellanmål som var enkla att förbereda och de är toppen även nu när jag är föräldraledig om jag har ont om tid. Här är några tips:
 
Overnight oats
En favorit både till frukost och mellanmål här hemma. Det går både snabbt att förbereda och passar perfekt för att göra flera portioner att ha i kylen. Jag gör det oftast på lika mycket mandelmjölk som havregryn och lite vaniljpulver. Det går att variera i all oändlighet med olika toppingar och även med olika ingredienser. Jag har till exempel gjort den på mandelmjölk med chokladsmak, som med fördel kan toppas med hallon, och har tillsatt chiafrön vid ett annat tillfälle.
 
Overnight oats toppat med mango, kokoschips och en skvätt kokos- och mandelmjölk.
 
Smoothies
Jag gillar både fruktiga och krämiga varianter och försöker alltid ha frusna bär och mandelmjölk hemma så att jag snabbt kan slänga ihop en smoothie när jag behöver en extra boost. När jag använder syrliga frukter och bär brukar jag söta med lite honung. Mitt tips är att göra en hel kanna att ha i kylen så att man slipper extra jobb.
 
Smoothie på banan, jordnötssmör, mandelmjölk, kakao och vaniljpulver. Inte särskilt vacker men grymt god!
 
Keso med frukt
Även det här går snabbt att slänga ihop när man har ont om tid. Keso håller sig dessutom länge i kylen om förpackningen är oöppnad så man kan köpa hem mycket på en gång. Mina favoriter att toppa med är antingen tropiska frukter, som till exempel ananas och passionsfrukt, eller äpple med kanel eller kardemumma.
 
Keso med äpple och kardemumma
 
Fruktsallad på ananas, passionsfrukt och jordgubbar med keso.
 
Chiapudding
Blanda cirka 3 matskedar chiafrön med 2 deciliter mandelmjölk, eller annan mjölk, och lite vaniljpulver. Den blir bäst om den får stå i kylen i ett par timmar. Variera med olika toppingar efter smak. Ett tips är att göra snabb "sylt" genom att tina frusna hallon eller jordgubbar, mosa och blanda ihop med honung.
 
Fyra portioner chiapudding med mango och kokosflingor redo att ställas in i kylen för att tas fram vid behov.
 
Utöver det har jag nästan alltid raw bars och en stor flaska Froosh-smoothie hemma. Har ni några bra tips som jag har missat? Dela gärna med er i kommentarsfältet!
Save
Save

Få återbäring på dina köp online

Det bästa sättet att spara pengar är såklart att kapa sina utgifter. Men när det kommer till saker man faktiskt behöver vill jag tipsa om två sidor: Bonusway och Refunder. Båda sajterna samlar olika nätbutiker och ger återbäring på de köp som görs i butikerna via deras länkar. Jag har till exempel använt Bonusways länk till Lekmer när jag skulle köpa en bilbarnstol till min son och fick 100 kronors återbäring när jag handlade hos Mat.se första gången. Det kan alltså vara fantastiskt bra om man shoppar smart.
 
Om du blir medlem hos Refunder via den här länken får vi båda 50 kronor i bonus när du har handlat för 100 kronor och hos Bonusway får du 100 kronor i välkomstbonus när du gör ditt första köp om du blir medlem via den här länken.
 
Några populära butiker hos Refunder

Om

Min profilbild

Hej!

Vad roligt att du har hittat hit! Mitt namn är Tess Waltenburg. Jag är en 23-årig etnolog och tvåbarnsmamma från Skåne. Mitt hjärta klappar lite extra för minimalism, privatekonomi, böcker, choklad, hållbarhet, inredning, och mat vilket är en del av det du kan läsa om här.

Kram,
Tess




RSS 2.0