Mellanmålstips för gravida, småbarnsföräldrar och andra som har ont om tid

När jag var gravid behövde jag all energi jag kunde få i och med att jag mådde väldigt dåligt. Jag försökte hela tiden hitta på bra, näringsrika mellanmål som var enkla att förbereda och de är toppen även nu när jag är föräldraledig om jag har ont om tid. Här är några tips:
 
Overnight oats
En favorit både till frukost och mellanmål här hemma. Det går både snabbt att förbereda och passar perfekt för att göra flera portioner att ha i kylen. Jag gör det oftast på lika mycket mandelmjölk som havregryn och lite vaniljpulver. Det går att variera i all oändlighet med olika toppingar och även med olika ingredienser. Jag har till exempel gjort den på mandelmjölk med chokladsmak, som med fördel kan toppas med hallon, och har tillsatt chiafrön vid ett annat tillfälle.
 
Overnight oats toppat med mango, kokoschips och en skvätt kokos- och mandelmjölk.
 
Smoothies
Jag gillar både fruktiga och krämiga varianter och försöker alltid ha frusna bär och mandelmjölk hemma så att jag snabbt kan slänga ihop en smoothie när jag behöver en extra boost. När jag använder syrliga frukter och bär brukar jag söta med lite honung. Mitt tips är att göra en hel kanna att ha i kylen så att man slipper extra jobb.
 
Smoothie på banan, jordnötssmör, mandelmjölk, kakao och vaniljpulver. Inte särskilt vacker men grymt god!
 
Keso med frukt
Även det här går snabbt att slänga ihop när man har ont om tid. Keso håller sig dessutom länge i kylen om förpackningen är oöppnad så man kan köpa hem mycket på en gång. Mina favoriter att toppa med är antingen tropiska frukter, som till exempel ananas och passionsfrukt, eller äpple med kanel eller kardemumma.
 
Keso med äpple och kardemumma
 
Fruktsallad på ananas, passionsfrukt och jordgubbar med keso.
 
Chiapudding
Blanda cirka 3 matskedar chiafrön med 2 deciliter mandelmjölk, eller annan mjölk, och lite vaniljpulver. Den blir bäst om den får stå i kylen i ett par timmar. Variera med olika toppingar efter smak. Ett tips är att göra snabb "sylt" genom att tina frusna hallon eller jordgubbar, mosa och blanda ihop med honung.
 
Fyra portioner chiapudding med mango och kokosflingor redo att ställas in i kylen för att tas fram vid behov.
 
Utöver det har jag nästan alltid raw bars och en stor flaska Froosh-smoothie hemma. Har ni några bra tips som jag har missat? Dela gärna med er i kommentarsfältet!
Save
Save

Kommentarer
Postat av: Elin Bjurek

Åh det ser riktigt gott ut 😍

2017-09-22 @ 20:18:26
URL: http://femtiosjukvadrat.blogg.se/
Postat av: Madeliene

åh vad gott!

2017-09-22 @ 21:31:22
URL: http://madelienelothman.blogg.se
Postat av: Natalia

Gud så mycket gott :D

2017-09-22 @ 21:46:37
URL: http://nouw.com/nattis
Postat av: Carro

Vilka bra tips! :)

2017-09-23 @ 08:16:32
URL: http://nouw.com/carroat
Postat av: Dixi Wonderland

Vilka bra tips :)

2017-09-23 @ 10:39:36
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Ida

Men vad gott allting ser ut! :D

2017-09-23 @ 15:03:28
URL: http://iidajohansson.se
Postat av: Jeanette

Vilka bra tips :)

2017-09-23 @ 21:34:00
URL: http://nouw.com/jeanettek
Postat av: Louise

Mums va gott allt ser ut! Tack för tipsen ! 😊

2017-09-23 @ 21:49:06
URL: http://nouw.com/louiseelinore
Postat av: Erica

Keso med frukt är ju så gott! :} Äter ofta frukt med kvarg till mellanmål. Mättande och gott!

2017-09-24 @ 15:57:21
URL: http://lifebyerica.se
Postat av: Sara Karlsson

Härliga tips!

2017-09-24 @ 16:13:02
URL: http://sjkarlsson.blogg.se/
Postat av: elin stridh

men mums :D

2017-09-27 @ 09:07:41
URL: http://elincecilia.com/
Postat av: Felicia

MUMS!

2017-10-04 @ 16:05:03
URL: http://frokentv.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0